Temos Žymėti visasAtžymėti visus

Kaip mus rasti?

LIETUVOS RESPUBLIKOS AMBASADA PRANCŪZIJOS RESPUBLIKOJE, MAROKO KARALYSTEI, MONAKO KUNIGAIKŠTYSTEI IR TUNISO RESPUBLIKAI

Adresas: 22, bd de Courcelles, 75017 Paris, FRANCE

plačiau »

Tel. +33 1 40 54 50 50, +33 1 40 54 50 51
Faksas +33 1 40 54 50 75, +33 1 40 54 50 65
El. paštas

Paryžiuje pristatyta fotomenininko Romualdo Požerskio kūryba

Sukurta 2017.11.14 / Atnaujinta 2017.11.14 12:40
    Paryžiuje pristatyta fotomenininko Romualdo Požerskio kūryba

    Lapkričio 9 d. fotografijos knygų mugėje „Polycopies“, rengiamoje kasmet Paryžiuje vykstančios fotografijos meno mugės „Paris Photo“ metu, vyko žymaus lietuvių fotomenininko Romualdo Požerskio naujausios knygos „Neramūs keliautojai“ pristatymas ir susitikimas su autoriumi.

    Lietuva „Polycopies“ mugėje, kasmet pristatančioje 35 tarptautinius fotografijos knygų leidėjus, dalyvavo jau ketvirtą kartą –  pristatomi Kauno fotografijos galerijos, Lietuvos fotomenininkų sąjungos bei kitų leidėjų išleisti įvairūs Lietuvos menininkų fotografijos meno leidiniai.

    XX a. aštuntojo dešimtmečio pradžioje Romualdas Požerskis, po kelerių metų įsiliejęs į žymiausių Lietuvos fotografų gretas, dar buvo Kauno politechnikos instituto studentas ir savo jaunystės dienas leido su grupele bendraminčių, vienijami aistros motociklams, kelionėms ir laisvės idėjoms. 1971–1975 m. R. Požerskis, jo bendramokslis Virgis Lankas, pusbrolis Petras Pocius ir Zenonas Langaitis motociklais keliavo po Lietuvą, kartais išsirengdavo ir į tolimesnes keliones, pavyzdžiui, Taliną. Jaunieji motociklininkai tuomet savęs nesiejo nei su baikerių judėjimu, nei su Kaune gyvavusia hipių bendruomene. Tačiau kelionės, laisvė, kartais romantiška, o kartais dramatiška patirtis kelyje buvo neišvengiamai susiję su tuomete alternatyvia Vakarų kultūra ir jos maištinga dvasia. Romualdas su bičiuliais klausėsi „The Doors“, „Led Zeppelin“ ar „Black Sabbath“, skaitė Jacką Kerouacą, patys siuvosi motociklininkų striukes su „kutosais“, plačius džinsus ir… svajojo apie laisvą Lietuvą, be politinių, ideologinių suvaržymų, be asmens laisvės apribojimų.

    Naujojoje knygoje pristatomos fotografijos šiandien atrodo kaip ano meto jaunosios kartos gyvenimo, idealų ir bendros politinės situacijos metafora. Jos pasakoja apie asmeninės bei politinės laisvės siekį sovietmečiu, neramioje XX a. aštuntojo dešimtmečio pradžioje. Tokia nuotraukų interpretacija dabar gimsta dėl laiko nuotolio, tuometinio istorinio konteksto žinojimo, atvaizdo „perkėlimo“ iš asmeninio albumo į knygą, pagaliau – dėl „prigimtinio“ fotografijos gebėjimo kasdienio gyvenimo akimirką paversti iškalbingu apibendrinimu. Tačiau paroda suteikė retą progą fotografijas padengusius interpretacijų sluoksnius vieną po kito nuvalyti, siekiant pajausti po jais išlikusią „gyvą“ akimirką ir estetinių taisyklių nesuvaržytą jos įamžinimą nuotraukose, kurios anuomet buvo skirtos tik fotografijų herojų asmeniniam archyvui. Betarpišką santykį su fotografijose įamžintu laikotarpiu padėjo atrasti kartu su fotografijomis eksponuojamas R. Požerskio jaunystės dienoraštis, mėgėjiški filmai ir fotografo bendražygių asmeniniai nuotraukų albumai.

    Nuo 2014 m. vykstantis „Polycopies“ renginys, skirtas mažiesiems leidėjams ir pritraukiantis fotografijos mėgėjus iš viso pasaulio, kiekvienais metais tampa didžiuliu knygynu, erdve, skirta fotografijos knygoms. Nors „Polycopies“ yra mugė, ji taip pat tapo svarbia vieta, kur fotografijos mėgėjai, kolekcionieriai, fotografai ir leidėjai dalinasi savo idėjomis, atradimais ir pristato savo knygų maketus.

    Nuotraukos autorius: Romualdas Požerskis, 1972 m.

    Naujienlaiškio prenumerata